18 czerwca 2012

Mondo - rozrywka dla całej rodziny, recenzja + wideo recenzja

Wielu z nas szukało kiedyś ciekawej i prostej gry dla całej rodziny. Produkcje w których każdy z domowników znalazłby coś dla siebie nie są liczne, takim jednak tytułem jest właśnie Mondo. Ta bardzo przyjemna gra pojawiła się w wersji polskiej dzięki wydawnictwu Rebel

 Jak stworzyć świat

Tytuł ten przeznaczony jest dla grupy od jednego do czterech graczy, od ośmiu lat wzwyż. Jak widać zakres wiekowy łapie niemal wszystkich i słusznie, gdyż w Mondo każdy znajdzie coś dla siebie. Mondo to gra kafelkowa, w której tworzy się świat, lub przynajmniej jego niewielkiej części, gdyż celem każdego z graczy jest zbudowanie wyspy za pomocą specjalnych żetonów (kafelków). Wysepka ta może być usiana lasami, pustyniami, równinami a nawet wulkanami (aktywnymi i wygasłymi). Poza tym mogą zamieszkiwać ją różne gatunki zwierząt dzielące się na równinne, leśne oraz pustynne. 

Zasady rozgrywki są niezwykle proste. Każdy z graczy na swojej planszy układa kwadratowe kafelki, na których występują jeden lub więcej rodzajów terenu. Żetony te muszą stykać się pasującymi do siebie bokami, las z lasem, pustynia z pustynią itp. Niektóre kafelki posiadają więcej niż jeden rodzaj terenu, co pozwala na więcej kombinacji tworzenia wyspy.

Na wyspie mogą też pojawić się elementy dodatkowe takie jak zwierzęta (np. pingwiny, słonie, strusie i inne ). Aby gra nie znudziła się zbyt szybko i oferowała większe wyzwanie bardziej doświadczonym graczom, Mondo zezwala na trzy poziomy rozgrywki. Poziom zaawansowany i ekspercki różni się od podstawowego zarówno czasem trwania tur (poziom prosty siedem minut, zaawansowany sześć, ekspercki pięć ) jak i wykorzystaniem dodatkowych elementów. 

Stopniowo, w miarę wzrostu trudność, pojawiają się najpierw dodatkowe cele, na przykład gracze dostają (lub tracą) punkty za posiadanie największej ilości jezior, zwierzęt i innych. Przy najwyższym poziomie dochodzi jeszcze 12 dodatkowych żetonów zadań, pozwalające na dalszą modyfikacją rozgrywki i zdobywanie (lub utratę) punktów. 

Na koniec każdej rundy następuje podliczenie punktów. To kto uzyska przewagę zależy od sposobu ułożenia kafelków, czasu zakończenia układania, a na wyższych poziomach również od żetonów dodatkowych celów i zadań. Punkty otrzymujemy za kafelki stykające się odpowiednimi stronami (terenami), za zwierzątka i za żetony bonusowe (brane w kolejności ukończenia wyspy, kto pierwszy ten może bardziej wartościowy żeton). Punktacja pomniejszana jest w przypadku pomiędzy kafelkami występują „niezgodności” oraz za czynne wulkany. Przy trudniejszych wariantach tracimy punkty również za niedopełnienie zadań i celów. 

Bogactwo opcji
Mondo pozwala na liczne urozmaicenia rozgrywki związane nie tylko z poziomami trudności. Każda z plansz jest dwustronna i gdy znudzi nam się układanie tej samej wyspy można spróbować innego wariantu. Twórcy proponują również ewentualnie skracanie czasu lub ukrywanie jego upływu. W Mondo można grać także samemu, co wymaga tylko niewielkich zmian w stosunku do podstawowych zasad. Warto zauważyć, że w Internecie znajdziemy dodatkowe opcje do rozgrywki (oficjalna strona Mondo oraz strona polskiego wydawcy Rebel). 

Kilka słów należy się również wydaniu gry. Mapy wydrukowane są na grubej tekturze, kolory są wyraźne i pasują do bajkowych, nieco dziecięcych ilustracji. Na podobnym kartonie wydrukowane zostały żetony i kafelki. Wszystko jest dość sporych rozmiarów, zapewne po to by dzieci nie miały problemy ze znalezieniem i podnoszeniem elementów. Poza tym w bardzo kolorowym pudełku znajdują się fajne akcesoria. Byłem dość zaskoczony, gdy po raz pierwszy odkryłem minutnik Mondo, książeczkę na wyniki i dobrej jakości woreczki na przechowywanie żetonów. 

W zestawie znajduje się także kolorowa instrukcja w języku polskim. Napisana została bardzo przejrzyście a przykłady rozgrywki ilustrowane są odpowiednimi obrazkami. Na całych sześciu stronach mieszczą się wszystkie zasady a poziomy trudności zostały rozróżnione zmianą koloru tła strony. Mechanika poziomu prostego zajmuje zaledwie dwie strony z czego dużym procentem są ilustracje. 

Rozrywka dla każdego

Mondo to świetny zakup jeśli planujecie prezent dla dziecka lub chcielibyście grę, w którą bez problemu moglibyście zagrać ze swoją rodziną. Prostota gry gwarantuje to, iż każdy szybko pojmie zasady a poziomy trudności oraz warianty rozgrywki pozwolą na zabawę przez długi czas. Poniżej wideo prezentujące zawartość pudełka i podstawowe zasady gry.


Dziękujemy firmie Rebel, za udostępnienie gry do recenzji. 
Mondo zakupić można TUTAJ

PLUSY: 
Łatwe zasady
Trzy stopnie trudności
Prostota i urok wykonania
Gra dla całej rodziny

MINUSY:
Może nie przypaść do gustu zwolennikom bardziej skomplikowanych tytułów.



Jeśli podobał ci się tekst, kliknij "Lubię to" na stronie głównej lub podziel się wrażeniami w komentarzu.


4 komentarze:

Brzmi ciekawie, wygląda... hm, znośnie ;). Może na wakacje zakupię i przetestuję na kuzynkach? W sumie fajnie by było z nimi pograć w coś "nie na komputer" (bo gry mi się kończą ;P - a na RPG to średnio się one nadają). Zaś minus, że gra może nie przypaść do gustu zwolennikom bardziej skomplikowanych tytułów - e tam, ważne, by gra bawiła :).

Peace,
Skryba.

Potwierdzam, świetna gierka ;). Grałem z zostawionymi mi na głowie dzieciakami z rodziny i gra całkowicie ich pochłonęła. Najpierw grałem z nimi, a potem już tylko podliczałem im wyniki, miałem więc względny spokój ;). Poza tym grywałem też ze znajomymi w moim wieku i też spoko, na zabicie 30-40 minut w sam raz.

Dołączyłem wideo, które nakręciłem przed napisaniem recenzji. Pomyślałem, że będzie dobrym uzupełnieniem tekstu.

czy możesz mi dokładniej napisać podlicznie punktów bo kupiłam i nic nie rozumiem

Prześlij komentarz