A za czym kolejka ta stoi?*
Gra roku 2012!** Kolejka – świetnie osadzona w latach
80-tych PRL-owskich realiów, gra planszowa o historycznym tle, wydana przez IPN
w ramach działalności edukacyjnej. Cieszy się ogromnym zainteresowaniem, została
wykupiona tak szybko, że na kolejne wydania trzeba było się zapisać… do kolejki!
Jej atrakcyjna cena zachęca do zakupu, ale przede wszystkim - pomysł na fabułę i
jakość wykonania. Od 2011 roku ukazały się już trzy jej edycje i jeden dodatek
- Ogonek. Gra została wydana w pięciu wersjach językowych i wzbudziła też zainteresowanie
za granicą – informacje o niej ukazały się w 150 krajach świata, m.in. w japońskiej
telewizji. Obecnie Kolejka czeka na
kolejne wznowienie, a w sprzedaży „z drugiej ręki” osiąga ceny iście… spekulacyjne.
Kolejka została (graficznie i fabularnie) świetnie przygotowana i bardzo
dobrze osadzona w rzeczywistości Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej z imponującą
dbałością o szczegóły. Od pierwszego spojrzenia gra budzi wspomnienia z tego
okresu historii Polski, kiedy „nie było niczego” - pudełko gry, zostało
wystylizowane na owinięte papierem pakowym i przewiązane sznurkiem.
Wielu spośród graczy Kolejki pamięta tamte czasy i oddycha z
ulgą, że to już za nimi. Lecz są i tacy, którzy powspominają z uśmiechem
niektóre historie z tamtych lat. Ci, którzy nie pamiętają, mogą dzięki tej grze
poznać czym był rozbudowany system kolejkowy, permanentne niedobory i
reglamentacje. Można także poczuć, jakie to irytujące uczucie, gdy ktoś się
wepchnie przed nami w kolejkę czy przesunie nas z naszego długo wystanego
miejsca.
Gra dostarcza wielu informacji o
realiach PRL-u, również o towarach wtedy sprzedawanych – wspomnę choćby o butach
zimowych Relaks, meblościance, herbacie Popularnej lub wodzie toaletowej
Przemysławka (warto dodać, że do gry dołączona jest ciekawa broszura
edukacyjna). Jednocześnie Kolejka została
przygotowana z przymrużeniem oka jako gra-zabawa, co umożliwia spojrzenie z
dystansu na ten interesujący pod wieloma
względami okres w naszej historii.
Kolejka jest przeznaczona dla 2-5 graczy (dodatek pozwala zagrać 6
osobie). Głównym celem graczy jest zdobycie określonej liczby towarów w 5
kategoriach (kiosk, odzież, meble, RTV/AGD, spożywczy) aby
móc w ten sposób osiągnąć swój kolejkowy życiowy
cel – m.in.: urządzić mieszkanie albo wysłać dzieci na kolonie.
Każdy gracz otrzymuje listę
przedmiotów, które musi zdobyć – a jak to w PRL-owskiej rzeczywistości było –
towaru oczywiście w sklepach BRAK. Tak więc zabieramy się za wystawanie w
kolejkach i polowanie na to, co zostanie dostarczone do sklepów. Wysyłamy całą
rodzinę (ustawiamy swoje pionki) do kolejek, do różnych sklepów – nie wiedząc:
gdzie, co i kiedy „rzucą”. Na końcu kolejek stają spekulanci – niezależni łowcy
towarów (czarne pionki w grze). Na początku tury dostawa zostaje „rzucona” do
sklepów.
I już można rozpocząć to, co
wspominają wszyscy, którzy chociaż raz stali w PRL-owskiej kolejce –
przepychanki kolejkowe! Za pomocą kart możemy kogoś przesunąć (Pan tu nie
stał!), przepchnąć się na przód kolejki (wystarczy mieć kolegę w komitecie PZPR
albo pożyczyć dziecko i zostać na chwilę matką z dzieckiem na ręku), kupić
towar spod lady i wykonać tym podobne akcje, mające na celu „złapanie” towaru, który
jest nam potrzebny do realizacji kolejkowego
celu. Chyba że nagle spotka nas „remanent” albo „pomyłka w dostawie”.
Można „złapany” towar szybko
zanieść do domu i samemu ustawić się w innej kolejce, można też udać się z nim na
bazar, gdzie trafia towar zakupiony przez spekulantów – i tam dokonać wymiany
tegoż na coś, co jest nam niezbędne. Wygrywa osoba, która dobrze „zakombinuje”
i pierwsza zdobędzie wszelkimi dozwolonymi metodami upragnione towary
umożliwiające realizację jej kolejkowego
marzenia.
W mojej opinii Kolejka - to świetna zabawa, okazja do
różnego rodzaju wspomnień i opowieści, emocje dla starszych i młodszych! Zdecydowanie
polecam poświęcić się i wystać swoje w Kolejce!
Tym, którzy mają ochotę wczuć się w klimat gry rekomenduję niedawno wydaną
książkę, która jest relacją z półrocznego projektu młodego małżeństwa.
Przenoszą się oni w interesującą nas rzeczywistość lat 80-tych próbując
odtworzyć PRL-owskie życie, jakie wiedli - wcale nie tak dawno - ich rodzice.
Efekt projektu i sam projekt bardzo ciekawe. Książka ta to także mała,
przyjazna encyklopedia wiedzy o codziennym życiu w czasach PRL-u. (Izabela
Meyza, Witold Szabłowski, „Nasz mały PRL. Pół roku w M-3 z trwałą, wąsami i
maluchem”, Wydawnictwo Znak).
Do zobaczenia w Kolejce!
Autor gry: Karol Madaj
Współpraca: Aleksandra Sulej
Projekt graficzny: Natalia
Baranowska, Marta Malesińska
Konsultacja naukowa i
wprowadzenie historyczne: dr Andrzej Zawistowski
Ilość graczy: 2-5 (z
dodatkiem Ogonek możliwe 6)
Wiek graczy: od 12 lat
Czas rozgrywki: ok. 60 minut
Czas rozgrywki: ok. 60 minut
Dodatek do gry Ogonek (2011) - zestaw dla szóstego
gracza, karty "Trybuna Ludu", karty do sklepu monopolowego i inne
dodatkowe karty.
* Cytat z piosenki „Psalm dla
stojących w kolejce” tekst: Ernest Bryll, wykonanie m.in. Krystyna Prońko
*Nagroda „Gra Roku” przyznawana
jest przez grono ekspertów skupionych wokół serwisu GamesFanatic.pl. Po raz pierwszy w historii tytułu otrzymała go gra
polskiej produkcji!
Autor: Pstrokata
1 komentarze:
Przyznaję, że grało się wybornie. Świetna gra, doskonale nadaje się na prezent!
Prześlij komentarz